Efectul rujului roșu

0
1177

Rujul roșu are o istorie îndelungată alături de civilizația umană. Apărut inițial în vechea Mesopotamie, ulterior promovat intens pe buzele Cleopatrei, rujul roșu a cunoscut în 1500 o istorie întunecată când Inchiziția l-a scos în afara legii, fiind asociat cu femeile de clasă inferioară sau cu cele asupra căruia plana suspiciunea de vrăjitorie.

În anii 1600, regina Elisabeta I l-a făcut iar celebru, faima terminându-se brusc după moartea acesteia.

În 1770, rujul roșu a fost din nou scos în afara legii, în Marea Britanie circulând o lege care permitea bărbatului să anuleze căsatorie dacă putea demonstra că femeia a purtat ruj roșu pe durata logodnei, acest gest fiind considerat un act de a înșela bărbatul.

Anii ’40 au introdus rujul roșu la locul de muncă, în aceasta perioadă fiind inventat și rujul long-lasting.

În anii 1950, divele blonde ale Hollywoodului l-au adus din nou în centrul atenției, rujul roșu intrând pentru totdeauna în topul culorilor clasice, cu peste 5000 de nuanțe de roșu.

Psihologic vorbind, e demonstrat științific că roșu de pe buzele doamnelor îi face pe bărbați mai sensibili la farmecele doamnelor, fără ca cei din urmă să aibă vreo idee despre aceasta. Efectul afrodisiac are rădăcini adânci în biologie: masculii din diverse specii par mai atrași de femelele care le arată culoarea roșu. Femele babuin sau cele cimpanzeu devin mai roșii în preajma ovulației, trimițând mesaje clare pentru a atrage masculii. Extrapolând întreaga teorie la oameni, oricât de mult ar crede bărbații că sexual vorbind le răspund femeilor într-o manieră sofisticată, se pare că preferințele lor sunt într-un anumit grad primitive.

Dacă nu te am convins că roșu le face instinctiv mai atractive pe femei în ochii bărbaților, poate te va convinge un studiu psihologic în care aceeași femeie îmbrăcată într- o bluza roșie a fost considerată mai atractivă decât atunci când era îmbrăcată într-o bluză albastră. Culoarea roșu nu o face însă mai plăcută, mai inteligentă sau mai de treabă, ci doar mai atractivă strict sexual.

La femei, rujul roșu s-ar asocia cu beneficii psihologice importante, conferindu-le acestora o doză considerabilă de încredere în sine, posibil asociată cu atenția masculină pe care o primesc ulterior. Contrastul cauzat de culoarea roșie te face să pari mult mai tânără.

Și ca efectul rujului roșu să fie și mai controversat, în anii 1930, în timpul marii depresiuni economice a apărut pentru prima oară un efect denumit ulterior-the lipstick effect-prin care deși oamenii în general cumpărau din ce în ce mai puține alimente, mobilă sau excursii, a crescut surprinzător numărul de produse de make-up achiziționate de femei. Explicația sociologică e una simplă: pe durata crizei economice numărul bărbaților cu resurse financiare era din ce în ce mai mic, așa că femeile trebuiau să apeleze la produse costisitoare de make-up care să le facă atractive pentru aceștia și să le asigure supraviețuirea.

LEAVE A REPLY