De ce suntem păcăliți atât de ușor?

0
3067

Toți oamenii vor să creadă că iau în fiecare zi decizii logice și obiective. În realitate, lucrurile se întâmplă un pic diferit: luam decizii subiective, bazate pe propriile noastre idei, ignorând uneori flagrant dovezile care ne arată foarte clar care e decizia corectă.

Vrei să știi care e de fapt păcăliciul în povestea în care nimic nu e ceea ce pare: e propriul creier. Îmbibat de idei pe care le-ai tot adunat de la unii sau de la alții, le-ai experimentat, le-ai citit, le-ai văzut în filme, creierul tău îți regizează o poveste frumoasă, fix pe gustul tău.

Unii își traiesc întreaga viața așa, într-o lume imaginară plină de lucruri roz, pufoase și frumoase, devenind agresivi dacă încerci să le rulezi un alt film, mai realist. Alții, în schimb au câte un film nou la fiecare 5 minute, încercând să beneficieze maxim de fiecare oportunitate, inclusiv de avantajul existenței lucrurilor moi și pufoase din capul celor de mai sus.

În 2001, un experiment aparent banal care urmărea efectul culorii vinului asupra unui grup de experți în vinuri(oenologi) a venit în plus cu niște rezultate interesante. Participanții trebuiau să descrie gustul a două pahare de vin:unul alb și unul roșu. Majoritatea a descris vinul alb cu adjective de tipul:’lămâie, miere, floral’, iar cel roșu a primit atribute ca ‘fructat’. Ceea ce nu știau ei era că ambele pahare aveau același vin alb, celui roșu fiindu-i adăugat colorant alimentar roșu, cu mențiunea că acesta nu i-a modificat gustul. Nici unul din specialiștii în vin nu a recunoscut că e același tip de vin. Concluzia surprinzătoare a studiului e cât de mult ne influențează deciziile, așteptările din capul nostru.

Dupa 7 ani de la acest experiment, oamenii de știință din domeniul neurologiei au încercat să explice mecanismul neurologic din spate. Experimentul lor conținea două pahare de vin , unul care avea o etichetă cu 5$ și altul de 90$. Ce nu li s-a spus participanților la studiu e că în ambele pahare era același vin de 90$. Ulterior consumului celor două pahare, participanții au efectuat RMN cerebral funcțional. Rezultatele sunt clare, consumul paharului cu eticheta de 90$ a fost considerat mai bun și a dus la o activare mai intensă a cortexului medial prefrontal. Funcția acestuia e importantă în luarea decizilor, întocmirea de planuri de viitor și declanșarea plăcerii. Participanții la studiu, prin urmare , nu au răspuns la calitatea reală a vinului, ci la evaluarea greșită a creierului care bazându-se pe o idee preconcepută a considerat că vinul mai scump trebuie să fie și mai bun.

LEAVE A REPLY